tisdag 20 december 2011

Den Gyllene Regeln.

Det finns i nästan alla religioner, många filosofier och de flesta människor tycker den är en bra tanke.

Matt 7:
12 Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är lagen och profeterna.


Det är en djup regel, Eddie Izzard kallade den för "Self-policing."  Han menar på att den är den enda regeln som behövs för att den ser efter sig själv på ett sätt, ingen vill väl bli rånad! 


Jesus säger ju just det, "Detta är lagen och profeterna" han sammanfattar alltså hela lagen i en regel! Vi människor borde väl kunna hålla iallafall en regel? (luk 18: 27 Han svarade: "Det som är omöjligt för människor är möjligt för Gud.")


Man behöver dock sätta sig in lite mer än att tänka: "Jag vill inte bli slagen, därför slår jag inte" Inte för att det är något fel på det tänkandet, det är helt rätt. Men man måste också lära sig att sätta sig in i en annan människas situation. Först då kan man veta vad man själv skulle vilja att de andra skulle göra mot en själv. 


Jag har ett exempel, en fånigt sådant, men ändå ett exempel.


Jag och @Fool_For_Jesus (Simon) var ute och åkte lite bil en natt för några dagar sedan då vi kom fram till ett hus där han kände några, klockan var över midnatt. 
"Ska vi hälsa på?" Utbrast Simon
"Nja, Behandla andra som du vill själv bli behandlad, skulle du vilja ha besök mitt i natten på en arbetsdag?" Svarade jag.
"Ja!"
"Jag skulle då iallafall inte vilja ha besök om jag ska upp å jobba! Vad tror vi att dom skulle vilja?"


Vi antog att dom inte ville ha besök mitt i natten och åkte därifrån. 
(Senare fick vi reda på att de hade velat ha besök, ironiskt!)


Jag hoppas att du som läser det här sätter dig ned och funderar lite på den gyllene regeln, ber över den och läser vad Jesus sa i sin bergspredikan. Det finns mycket att lära där. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar