tisdag 19 mars 2013

Medan vi ännu var syndare.

Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne.   Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god.   Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare. 
http://bible.us/160/rom.5.6-8.sfb



Jag har svagheter. 
Jag har brister. 
Jag gör fel.
Jag har sårat.
Jag Förtjänar det inte.
Jag kan inte själv.

Jesus är stark
Jesus är rättfärdig
Jesus är "Vägen, sanningen och livet"
Jesus dog för oss, frivilligt. 
Jesus har nåd.
Jesus lever, och ger kraft.


Många säger, precis som jag själv har sagt; "Jag är en schysst människa, jag är inte ond. OM det finns en gud kommer han släppa in mig i himlen"
OM det finns en gud, som är den guden från bibeln, så har man problem om man tänker på det här sättet. Gud som är skaparen, som äger spelplanen universum, han sätter upp reglerna och dessa regler är rätt strikta. Jag erkänner, jag har brutit mot reglerna.



  • Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
  • Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
  • Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
  • Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
  • Du skall inte dräpa.
  • Du skall inte begå äktenskapsbrott.
  • Du skall inte stjäla.
  • Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
  • Du skall inte ha begär till din nästas hus.
  • Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom


  • Alla har hört dessa budord, på min tid i grundskolan lärde man då ut dem iallafall. Jag har aldrig brytt mig i dessa budord, jag har väl tyckt att det är rätt bra att man inte ska vara otrogen, döda eller stjäla saker men, so what? Ja, så länge jag inte trodde att det fanns någon gud så har det ju varit väldigt enkelt att bara skita i dem. 
    Men jag har ändrat åsikt, jag tror att Gud finns. plötsligt får jag problem. Att bryta mot reglerna är att synda, så om jag inte håller reglerna kommer synden leda till döden..
    Jobbigt. Jag är skyldig, jag har sagt "Gud va gott!" och liknande. Jag har väl aldrig direkt tillbett någon annan gud, men jag har aldrig hållit sabbatsdagen helig. Jag har inte varit särskilt snäll mot mina föräldrar genom åren. Jag har inte dödat nån! (YES!) Jag har aldrig varit otrogen, men om man ska vara strikt och säga att man inte får ha sex utanför ett äktenskap är jag skyldig många, många gånger om. Jag har stulit. Jag har ljugit. Jag har avundats mina medmänniskors framgångar och deras prylar, säkert har jag avundats någons fru någon gång med. 

    Jag är alltså skyldig på nästan alla punkter av dessa budord. Det är ingen uttömmande lista, det finns väldigt många fler budord i bibeln. Jesus gör dem ännu striktare, om man tittar på en annan kvinna med lust i blicken, dvs att man vill ligga med henne, så har man begått äktenskapsbrott. KOM IGEN! ingen kan hålla det. 

    Gud älskar människorna, därför insatte han försoning för synderna, man var tvungen att offra ett liv i stället för människans liv. Man gjorde det i form av olika djur. Men det höll lixom inte i sig särskilt länge, snart syndade man igen och var tvungen att renas. 

    Men för oss finns en utväg från den här cirkusen; Jesu blod.
    Vad man förlorar är ett liv fyllt av tomhet och meningslöst jagande efter något som kanske inte finns; en bättre karriär, snyggare flickvän, dyrare bil osv. 
    Det man vinner är ett liv där man kan vakna upp på morgonen och känna: "Wow, livet är en gåva." 
    Det livet är ett liv i gemenskap med Jesus, alltså han är min polare och vi pratar och umgås. Han skickar mig ibland på uppdrag, olikt hur jag gör med mina andra vänner så försöker jag att göra vad den här vännen säger.  
    Det fina med Jesus är att han har kraft att befria oss från skräp. Om vi är narkomaner eller bara lider av depression så kan Jesus komma och laga våra själar. Han tar varsamt hand om oss, bara vi låter honom göra det. 
    När man tagit emot Jesus i sitt liv, när man har sagt till honom "ok. dom säger att du dog för mig, du får en chans, ta hand om mig!" Så kommer livet förvandlas! Man kommer få: glädje, frid, tålamod, självbehärskning, vänlighet, godhet, trohet: Man kommer lära sig att för att hålla det högsta budet, som är: Älska Gud så måste man börja med att låta Gud älska mig, när jag låter honom göra det så kommer jag börja älska honom, för han är oemotståndlig. Det leder också till att man börjar älska människor som han älskar för man får lixom se på människor på ett nytt sätt. (gal 5:22-23)

    Men, folk kommer tycka saker om en, att man är knäpp, dum i huvudet, vilseledd, hjärntvättad. En del kommer inte fatta vad man håller på med och säga saker som "Ja men evolution, bla, bla, bla." 
    Jag är ingen vetenskapsman, jag kan inte förklara hur världen funkar rent fysiskt, eller hur den rent fysiskt uppstod. Jag vet därimot att jag har träffat och lärt känna upphovsmannen till det hela: Gud och hur galen jag än verkar kommer jag aldrig överge honom.

    Smaka och se, Jesus är på riktigt. Prova be, prova snacka med Jesus, du kan inte se honom men han lyssnar på dig när du tilltalar honom vid sitt namn: Jesus. Släpp allt, våga ramla över kanten in i osäkerhetens värld och se om Jesus tar emot dig. Det värsta som kan hända är att du gör bort dig lite. Det bästa som kan hända.. Haha, ja, om du bara visste. 


    Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne.   Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god.   Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare. 
    http://bible.us/160/rom.5.6-8.sfb

    1 kommentar:

    1. "Det fina med Jesus är att han har kraft att befria oss från skräp. Om vi är narkomaner eller bara lider av depression så kan Jesus komma och laga våra själar. Han tar varsamt hand om oss, bara vi låter honom göra det."

      Sjukt bra, ärligt och jordnära inlägg!

      SvaraRadera