lördag 6 april 2013

Sporadiska tankar kring kyrka

Har träffat massor med spännande människor även på den här resan. Är i Jönköping och hälsar på min flickvän som pluggar här nere.

Har träffat många olika typer av människor i mitt korta liv med Jesus, men de mest frigörande är de jag träffat som tagit ett steg utanför kyrkan. Det är galet skönt att kunna leva Jesus som familj och inte söndagsfejk. Dock märker jag att väldigt få kan fatta grejen med att stå utan "församling" eftersom det i kyrk-kretsar är så uppenbart att man måste ha en kyrka.

Har fått nys om en bok där en akademiker går igenom Jesu liv och (om jag fattat rätt) visar på att han och de första kristna körde husförsamling! Ska bli spännande att läsa.

Ibland blir man dock orolig att man missat något när man inte har en "kyrka" speciellt när man möter folk som blir galet använda av Gud i stora saker som yrkar för att kyrka är ett måste. Men, jag kan ändå inte släppa tanken på att det är en familj och inte en organisation jag är medlem i.

Gud är min urpappa, allas pappa. Pappors pappa. Han tar hand om mig och oss, mina syskon och DIG om du vågar tro på honom och lära känna honom. Han är på riktigt!

Then Jesus went to work on his disciples. "Anyone who intends to come with me has to let me lead. You're not in the driver's seat; I am. Don't run from suffering; embrace it. Follow me and I'll show you how. Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self. What kind of deal is it to get everything you want but lose yourself? What could you ever trade your soul for? (Matthew 16:24-26 MSG)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar