tisdag 28 maj 2013

Befrielse

Om ni nu har tröst hos Kristus, uppmuntran av hans kärlek och gemenskap i Anden, om medkänsla och barmhärtighet betyder något, gör då min glädje fullkomlig genom att ha samma sinnelag och samma kärlek och genom att vara ett i själ och sinne. Var inte självupptagna och stolta. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Se inte på ert eget bästa utan tänk på andras. Var så till sinnes som Kristus Jesus var.

Tunga ord från Paulus här. Vi som upplever att vi har tröst hos Jesus vi bör vara så till sättet, handlandet och tänket som Jesus var. Vad man än tänker om gamla testamentet och bibeln i övrigt blir det svårt att smutskasta Jesus själv; han som lär oss att vara den barmhärtige samariten och han som förlät äktenskapsbryterskan, för att nämna få saker.
Vi ska alltså se till andras bästa före vårt eget, om vi nu har en gnutta tröst i Jesus, det är inte lätt att avsätta: Jag mig och mitt från plats ett. Men att få dela det som jag upplevt Jesus gjort för mig är en skrämmande ära. Att få sätta andra i fokus och märka att Jesus ändå tar hand om mig, trotts att jag inte oroa mig är befriande. Det är en glädje att tjäna Jesus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar