lördag 19 november 2011

Kan du ta dig tid?

Vi lever i en värld där problemen är fler än lösningarna. Allting har lixom skitigt sig på något vis.
Vad har vi att se fram emot? har vi något att jobba för?
Ska vi se till att våra barn har det bra och att det finns en framtid för planeten jorden?
(självklart)

Jag ser många människor som engagerar sig i diverse hjälporganisationer. Jag ser även många som inte engagerar sig alls. Jag ser människor som försöker men misslyckas, jag ser människor som lyckas. Jag ser människor som inte försöker alls.

Det verkar finnas väldigt lite enhetskänsla i världen idag. Nationer mot Nationer, i bästa fall.
Pengarna styr allting, vilket är väldigt intressant för utan människor är inte pengar värt nånting. Om du inte har en människa som utför en tjänst mot pengar, eller någon som ger pengar för den tjänsten vad det nu kan vara, så är pengarna lika mycket papper som vilket träslag som helst.

Så vad gör vi? Vi jagar en karriär. För att... för att det är så? Vissa drömmer om chefspositioner andra om att stå i blickfånget och vara en stjärna. En del nöjer sig med att göra ingenting.

Allting har en avsmak för mig, vad tjänar allt det här till?
Om man är atheist och tror att allting är en slump, då tror man också att det kommer ta slut en dag. Vad tjänar det då till att göra nånting alls?
Om man är Buddhist så söker man efter upplysnings så att man kan få sluta återfödas. Det för mig är det samma som att ingenting spelar nån roll.

Dessa tankar har plågat mig i många långa år. Vad tjänar det till?

En dag fick jag se gator av guld och blev fylld med en kärlek som inte går att beskriva med ord. Det var en syn som gav mig ett helt nytt perspektiv: Jesus.

Allt, allt, allt, allt, allt, allt: ALLT - handlar om Jesus. Detta kanske låter tråkigt eller grått för vissa. Jag är ledsen att säga det men om det är så du ser det har du inte sett eller träffat Jesus. Han är oändlig.

Jag lever inte längre för min egen skull, jag söker inte längre efter världens rikedomar eller attraktioner. Även om jag trivs i världen och tycker om att få ta del av allt det vackra som finns här, så finns det en högre drivkraft, Jesus.

Det roliga i det hela är att jag har fortfarande inte en aning om vad jag ska göra med mitt liv. Jag vet fortfarande inte vad som är min grej.
Det jag vet är att jag ska ge min tid till Jesus och låta honom leva igenom mig, jag ska bara njuta av åkturen.

Vart hamnar din tid?

1 kommentar:

  1. Mycket tänkvärt Nicklas! Får mig att tänka på predikaren "Tomhet, idel tomhemt...ett jagande efter vind"

    SvaraRadera