söndag 25 september 2011

Första, Andra och sen då?

Som alla andra människor så har jag ganska mycket med mig själv att ta itu med och arbeta på, det visste jag redan innan jag mötte Jesus. Jesus har hitintills hjälpt mig med så många saker, han har så att säga botat min ångest och han låter mig sova på nätterna, bland annat. (okej, kanske inte går å lägger mig i tid varje natt, men nu mer plågas jag inte av sömnlöshet)

Det finns ett gammalt citat från en "rival" till Jesus som säger "du kan resa runt världen flera gånger utan att hitta något mer värdig av dig kärlek än dig själv" (kan du gissa vem?)
Detta är på ett sätt sant, utan kärlek och vissheten om att jag är värdefull så kommer man inte långt. Dock så tror jag att Jesus är mer, mycket mer värd min kärlek än mig själv. Det lyckliga i detta är att han älskar mig (och dig, vem du än är, troende eller ej) med sin kärlek utan att jag ens försöker bli älskad. Han bara älskar för att han gör det.

Så, om jag kunde helt kontrollera min kärlek så skulle jag rikta den i första hand på Jesus. Det är inte något jag klarar av som människa att göra, jag tror däremot att Jesus kommer flörta med mig tills det att jag älskar honom totalt. Jag försöker även själv att bli mer förälskad i honom. Allt detta är en fantastisk resa med många toppar och dalar, att lära känna Jesus är väldigt spännande.

Idag upptäckte jag att jag har rätten, fördelen och valet att älska andra människor, inte genom mitt eget hjärta utan genom Jesus hjärta. Även om jag inte känner det alla gånger så kan jag lita på att Jesus älskar den människan jag är i kontakt med. Så ibland kanske man måste kunna ställa ner sig själv från första platsen och se hur Jesus älskar min nästa, när jag inte klarar av det. Jag får träffa människor som har det väldigt svårt ibland. Idag fick jag träffa en människa med ett stort behov av kärlek. Jag vet att Jesus söker den här människan och vill älska denne. Problemet är bara att jag, Nicklas, inte riktigt vet hur jag ska förmedla honom vidare.

Så min bön är: Jesus, låt mig bli ledd av dig så att jag kan få se kärleken vakna i andras hjärtan och hjälp mig komma över mig själv så att jag kan älska dig utan krav. Hjälp mig hjälpa andra. Som min vän hans en gång skrev "Herre, led mina steg, så att jag kan få leda någon närmare dig." I Jesu namn, Amen.

God Bless!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar