måndag 6 juni 2011

En helg i STHLM.

En vän till mig vid namn Simon frågade mig om jag ville hänga på honom till Stockholm över en helg då han skulle predika på söndagen, han skulle bila ner och hade fått resan betald. - Självklart!

Jag, Simon och Christer åkte ner på torsdag kväll och redan då fick vi smaka på lite Jesus då vi lyssnade till en väldigt härlig predikan i bilen, följt av en grymt bönestund. Vi stannade till i Uppsala, ringde några vänner till Simon, detta var klockan ett på natten, och frågade om de var hemma och om vi kunde sova hos dem. Jesus People, så klart fick vi sova där!

Morgonen därpå gick jag för till en skogsdunge för att be inför dagen och fick träffa en ekorre som höll mig sällskap en stund. Det är något visst med att vara i skapelsen med skaparen.
På vägen ut mot havet så stannade vi till på Livets ord i Uppsala där vi införskaffade oss varsin ny Bibel, Simon var väldigt snäll och köpte en New King James Bible till mig, den har jag velat ha en tid nu. Så tack Simon för det! När vi kom till havet tog vi en liten paus, njöt av vädret och våra nya Biblar innan vi åkte iväg.

Väl i Stockholm fick vi kontakt med ett härligt par. Som tack för att vi skulle få sova där hjälpte vi dem att hjälpa deras grannar med ett husbygge, vi målade lite och kastade skräp. Jag fick lite solsting och var tvungen att gömma mig i bilen en stund. Efter det blev vi bjudna, som utlovat på en härlig grillfest med allt vad man kunde önska! Kvällen spenderades med härlig lovsång och bön.

På lördagen åkte vi in till City för att hänga runt lite. Direkt när vi kom in så fick vi be för en tant som hade problem med höften, inget helande hände där på plats dock, men jag tror att vi fick röra hennes hjärta lite grann. Hon verkade ha mycket bitterhet i hjärtat.
Lite senare på dagen så gick vi på Comics Heaven och tittade på tidningar, jag blev trött på värmen och gick ut till skuggan. Simon fick då be för han som satt i kassan, jag vet inte riktigt hur resultatet blev men han hade verkat tacksam för bönen. Så här långt var vi ganska peppade och glada.
Sedan gick vi in i en hippie/new age/flum-affär där de sålda lite schyssta kläder, buddha statyer och rökelser och så. Simon upplevde att han fick ett visdomens ord att kvinnan i kassan hade ont i nacken. Vi frågade om vi fick be och det fick vi. Simon la handen på hennes nacke och bad, när han gjorde det så såg jag hur hon reagerade som "Vad är det som händer!?" Hon blev helad! hon sa efteråt att hon blev andfådd. Så Jesus berörde hennes hjärta. Tack för det!

På söndagen så var vi på ett Afrikanskt möte där Simon predikade. Det var helt annorlunda från allt jag varit på tidigare. Det var bara hjärta rakt igenom. Falsksång, dans och mycket "Ameeeeeen!!! Halleujah, praise God!" Det var helt fantastiskt att få släppa lös så och få tillbe Gud och lova honom helt utan hämningar. Det kändes att Gud njöt! Simon predikade väldigt bra om omvändelse och många sa att det var precis vad deras församling behövde.

Senare på kvällen bestämde vi oss för att gå på Hillsong, vi trodde det skulle börja 16 men det visade sig vara 18, det fick gå ändå. (även fast vi skulle åka hem i "tid")
Jag kom dit med inställningen: Det här kan aldrig bli lika bra, dom tänker bara på pengar och känslan, dom har missat Gud helt.
Till en början kändes det som om jag hade rätt, det var lovsång på klassiskt Hillsong vis, vilket är bra musik men lite tamt i jämförelse med den frisläppta Arfikanska kyrkan. Men sedan kom predikanten upp och levererade fullt ut. Alla mina fördomar rasade och jag insåg att Gud hade lagt upp det här lite på det sättet för att jag skulle komma till insikt om att det kan hända bra saker i alla kyrkor och man kan aldrig veta innan man varit där. Simon och Christer fick liknade upplevelser. Alla tre av oss njöt av lovsången efter predikan.

Det var en grym helg! Gud har satt mig i brand. Jag hoppas och ber att han välsignar denna blog så jag får mer att skriva om och mer pepp för det!

God Bless.

5 kommentarer:

  1. Morgonstund i en dunge lät fint. När jag va liten bodde vi på landet, som du vet, och vi hade en björkdunge bredvid vår gård. Där växte det förstås vitsippor på våren. En björkdunge är nog bland det vackraste som finns. /A

    SvaraRadera
  2. Yeah! Awesome helg :) Let's keep the fire burning... (Låter inte lika bra på svenska) ;-)

    SvaraRadera
  3. Det är ju kul med vissa minnen! Tänk när du grät hjärtskärande för att barnprogrammet "Pippi Pelikan" tog slut... :) Stackare. Näst intill otröstlig! Och nu e du en vuxen, lång och trygg kille, fina bror!
    Kram påre! <3

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa dina reflektioner, Niklas. Vi är många som blev välsignade av er helg i Stockholm. Önskar dig och er allt gott från Gud.
    Vi ses!

    SvaraRadera
  5. Jag är innerligt tacksam att jag fick träffa er! Ni är ett återkommande tack i mina böner =)

    ta väl hand om er så ses vi snart!

    SvaraRadera