tisdag 11 december 2012

Att formas av kärlek.

Vi har ju etablerat att vi är älskade och att vi ska älska, både Gud och människor.
Jesus dog på korset för oss, för att öppna vägen till Pappa Gud som älskar oss.

Vi har alltså fått förlåtelse för alla våra synder och misstag. Vi har insett att vi är sneda människor som behöver uträtning.

Det är just det Jesus vill göra med oss, för det första vill han ta död på oss. Vårt kött är en syndig natur som drar oss åt fel håll. Bibeln berättar för oss att vi som har gemenskap med Jesus har korsfäst våra begär och lidelser. Det kanske låter lite hårt, vi alla har behov. Lidelser klara väl alla sig utan.
Frukta ej, Gud ser till dina behov som inte är onyttiga begär och kommer fylla vart och ett av dem för att han är en god Gud och allt gott kommer från honom.

Så när jag har blivit fri från mig själv och blivit född på nytt så lever Jesus i mig och han formar mig att bli mer lik honom, som det är tänkt från början. Gud skapade ju oss i hans avbild. Det är alltså det han fortsätter med nu, vi valde att leva i våran egen avbild - vilket gör oss väldigt förvirrade om vem vi är. När Jesus dog så köpte han tillbaka oss för att få fortsätta med det arbete han påbörjat, att göra oss i hans avbild. Det är en väldigt vacker bild som tyvärr en religiös historia i många fall har smutskastat, jag förstår att folk kan tycka att det är något tragiskt att vilja bli mer lik Jesus när man har den felaktiga bild som vissa har målat upp för sig. När man får möta den sanne Jesus och han får själv uppenbara sig och ingen annan filtrerar honom så förstår man att han är kärlek och han är vacker och ju mer tid man spenderar med honom ju mer förstår man att jag vill också vara som du!

Poängen med detta är ju att vi är redan älskade, som vi är. Vi behöver inte ändra på något för att bli älskade av Gud. Hans kärlek är konstant och kommer alltid varit konstant. Men han vill förhärliga sig i oss, alltså vill han att andra människor ska få bli berörda av honom genom våra liv. Det är en anledning varför vi har blivit kallade att älska vår nästa, för att Gud vill genom oss älska andra som inte känner honom än.

Så om jag som kristen vågar kapitulera mitt eget, inse att jag har skräp kvar men att tillåta Jesus jobba på mig och genom mig så kommer jag bli formad av kärlek och jag kommer älska min nästa.
Det kommer nog ofta betyda att jag måste förneka mig själv och det som jag kanske hellre hade velat göra för mig själv när ett behov av en medmänniska eller vän dyker upp.

Vi måste komma ihåg att vi kan göra allt i Jesus kraft, men också att vi bara är människor. Vi måste respektera sabbaten, vi behöver ibland vila. Vi kan förändra världen men vi behöver också hjälp från våra medmänniskor och vi behöver framför allt lyssna in vad Gud vill att vi ska göra, En del är satta att hjälpa hemlösa, en del att hjälpa de som är rika på pengar men fattiga på Gud och kärlek - osv. Men alla är vi kallade till ÄLSKA.

Att älska är ganska enkelt. Det krävs inte jätte stora gester för att visa någon att man bryr sig, det räcker med att se en person och säga hej i vissa fall i andra fall kan man behöva prata om djupa saker. I bästa fall får man be för någon så Gud har direkt möjlighet att påverkar och älska.

Det här en till kille som har fattat grejen som jag beundrar


Min bön är att jag ska våga älska mer. Kom ihåg att inte heller jag är perfekt, men Jesus är.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad jag ska säga, men jag tycker det du skriver är sant. Och du är väldigt klok! Att älska Jesus handlar ju om att älska sina medmänniskor. Att vilja bli mer lik Jesus är att vilja bli mindre egoistisk, att inte sätta sig själv först. Utan att försöka se sina medmänniskor, sina syskon. Jesus gjorde den mest osjälviska handlingen någonsin, något Jesus absolut inte hade behövt göra. Något som Jesus gjorde för våran skull. Nämligen ge sitt liv för oss för att vi skulle kunna få leva. Gå igenom ett oerhört lidande. Inte bara tortyrens och förnedringens lidande, utan allt lidande som vi människor bär på inombords. Allt som är trasigt i den här världen. Det gjorde Jesus för oss, och därför vill Jesus att vi ska älska varandra så som han älskar oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen syrran!

      Ingen har sådan kärlek än den som lägger ner sitt liv för sin broder. Det är det som är grejen, vi måste lägga ner våra liv inför Jesus och varandra, Jesus är viktigast och du är viktigare än mig. Jesus har frälst mig, mina behov kommer mötas. Jag kan därför bry mig om andras behov.
      Älska är kul!

      Radera