lördag 8 december 2012

Frälst.

Jag har länge varit allergisk mot det här ordet. Det är bara för att jag är rädd för att nå ut till folk med vad ordet betyder, jag vet vad folk tycker om kristna och det skrämmer mig. Det skrämmer för att jag vill alltid vara accepterad.
Men jag har lärt mig att man aldrig kan vara accepterad av alla.

Men Jesus har accepterat mig.

Jag är frälst.


Det svenska ordet frälst kommer från begreppet "Fri halsad" vilket var vad man gjorde med slavar när de blev friade. Man tog av dem deras fängelse de hade kring halsen. Det stämmer bra med vad Jesus har gjort för mig, och fortsätter att göra.
Jag har i hela mitt liv varit bitter, negativ och nedstämd på ett eller annat sätt, jag har alltid haft något att klaga på. Men jag är fri, jag bor i himlen, jag behöver aldrig klaga eller oroa mig för nått, I ärlighetens namn så släpar det här beteendet efter lite även fast jag är frälst.
Jag har i hela mitt liv sökt efter en flykt från verkligheten. Teve-spel, Alkohol, Tjejer, osv. Jag har alltid önska känna något annat än tristess för att livet suger, därför har jag sökt kickar.
Men nu när jag har mött Jesus och han har börjat arbeta på mig så behöver jag inget annat. Ingenting annat än Jesus.
Visst är det så att i den här världen kostar mat och bostad pengar, visst är det så. Jesus har lovat att fixa det, då behöver jag inte oroa mig, men man får inte vara rädd för att jobba.

Ordet frälst är mycket djupare än bara "Att bli kristen".  Född på nytt, av ande. Jag är Guds barn, jag är friköpt från mig själv och allt som är skärp med mig.


Sozo är det ordet som används i bibeln när man pratar om frälst. Wow, det är mycket mer än att bara kalla sig kristen och gå i nån tråkig kyrka.

Här är några definitioner på Sozo - Dvs frälst / frälsning.
Att vara räddad, bibehållen i trygghet, räddad från fara och förstörelse.
Att rädda en plågad från undergång. Att rädda en från sjukdom, att göra väl, hela och återställa till hälsa.
Hämtat och översatt från:
http://www.biblestudytools.com/lexicons/greek/kjv/sozo.html

Vem vill inte ha det här?

Det kostar ditt liv, men du vinner Guds liv vilket är mycket bättre på alla sätt.
Gud vill förvandla våra liv, han vill se till så att allting går bra för oss. Han vill oss allt väl, han vill ge oss allt gott. Han är god, alltigenom god. Han har dött för mig, för oss. Så att vi kan få leva med honom.
Han fyller tomheten som bor i oss, han fyller oss så vi får frid så att vi kan vara lugna.

Vem vill inte ha det?

Är karriären viktig när allt kommer till kritan?
Är sakerna du äger viktiga när du ligger på dödsbädden?
Är dina kickar viktiga för din överlevnad? Behöver du kickarna om du redan är fylld och tillfredsställd på insidan?
Är rädslan verkligen ett hinder som ska få stoppa dig för att ta steget in i evigheten?


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar