måndag 31 december 2012

Är du värd blod och död?

Jag läste idag i min kära bibel om när Jesus korsfästes. Det är en ganska bra grej att göra så här efter jul, då fokus har legat på Jesu födelse.

Jag fick ingen direkt uppenbarelse eller kände mig speciellt andlig, men en fråga jag hörde av en kille ringer i öronen: "Do you think your worthy of the blood of Christ?"

Han menade då det som en retorisk fråga, alla är värdiga Jesu blod, inte för att vi har förtjänat det, vi har alla gjort något som bryter mot reglerna som skulle göra oss förtjänta av Jesus. Men det faktum att Jesus har dött redan, det faktum att hans blod är spillt, de gör mig värdig. Det bara för att han ansåg mig värdig, han, Jesus ansåg att det var värt att dö för min skull. Han gav sitt liv frivilligt för att jag skulle få leva.

Detta är väldigt stort, det är större än vad jag kan förstå. Om man försöker tänka sig in i det på ett mänskligt plan, säg att min bror skulle välja att gå i döden för att rädda mig i krig exempelvis. Hur mycket skulle inte jag älska honom då? Hur mycket skulle jag inte tacka honom? Hur värdig skulle jag inte anse att han var allt vad jag äger, jag är ju skyldig honom mitt liv! Det är ganska svårt att greppa den tanken.

Det är vad Jesus har gjort. Det kan uppfattas lite abstrakt eftersom att vi lever här på jorden var sig vi är efterföljare av Jesus eller inte. Tror man inte att det finns ett evigt liv så tror man ju självklart inte att man behöver räddas från döden, eftersom vi lever här. Men så är det att det finns ett evigt liv och det avgörs vart du kommer beroende på om du tar emot Jesus gåva, som var att han dog på korset för att vi kan bli frälsta. Jag får leva för att han dog.

Jag Nicklas, i mig själv anser inte att jag är värd att dö för, jag skulle nog inte dö för mig själv ens, men Jesus har dött för mig och det får mig att vilja dö för honom, om jag kan få hans liv genom att dö bort från mig själv. (inte bokstavligen ta livet av mig, det är bildligt talat och syftar till att man ska dö ifrån den "gamla naturen" och ikläda sig Jesu liv. Att leva av det livet jag har fått av den helige ande.)

Ser ni det fina i det här? Jesus har älskat mig först, då kan jag älska honom - han ger mig kraft.
Jesus har dött för mig, då kan jag dö för honom - och för dig! - han ger mig kraft.
Jesus har gått före och jag följer för att han ger mig kraft.
Många har kritiserat kristendom, och med tanke på vad en del kristna gör så är det med all rätt. Men om man får se Jesus, om våra hjärtan lär känna honom. Då händer något, vi blir förvandlade från insidan och ut. Det är underbart! Frid, glädje och kärlek. Jesus tar hand om alla mina behov.

Jag tror en del har upplevt Jesus och förstått att det finns något större än oss, men är rädda att ta steget ut i hans liv just för att man inte vill offra livet. Man är rädd att allt det man älskar nu kommer att försvinna, man är rädd att man kommer mista alla njutningar och all glädje som finns i världen. Till viss del så är det så, men Jesus är en njutning, en kick, en high som varar och som inte avtar och som inte har en baksida till sig. När man får tag på honom bleknar alla andra njutningar i jämförelse.
Det är därför många av oss som följer Jesus har kunnat sluta upp med alkohol och nikotin osv.
Jag är redan tillfredsställd i mitt hjärta, för Jesus bor där.

Om ni ska pröva något nytt i år, om ni har ett nyårslöfte. Så låt det vara att söka den här Jesus med hela hjärtat så ni får se vem han är. han lovar det här:
Jerimia 29:

11 Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. 12 Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. 13 Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. 14Ty jag skall låta er finna mig, säger Herren. Jag skall göra slut på er fångenskap och samla er från alla de folk och alla de orter dit jag har drivit bort er, säger Herren. Jag skall låta er komma tillbaka till den plats från vilken jag förde er bort som fångar.


1 kommentar:

  1. Så fint skrivet,Nicklas!!!
    Jesu Nåd och Frid,vare med och över dig!!!

    SvaraRadera