torsdag 14 april 2011

Att älska.. eller inte älska..

Jag vill bara påpeka det, att Gud ÄR kärlek. Det är den Guden som det står om i Bibeln, vare sig du tror det eller ej så Gud älskar DIG och alla andra människor, mördare, våldtäktsmän, bankmän, poliser, bönder, hemlösa, ja, han älskar alla människor. 
Det spelar ingen roll vilken del av Bibeln du läser, du kommer alltid kunna läsa ut kärlek i den. Dock blir det lite krångligare eftersom man måste räkna med synd. Det tänker jag dock inte ta upp just nu.

Ta på dig kärlekens glasögon, inte solglasögonen, utan de som gör synen bättre och läs det här:


1 Kor 13:

1 Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek,
vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal.
2 Och om jag ägde profetisk gåva
och kände alla hemligheter
och hade all kunskap,
och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg
men inte hade kärlek,
så vore jag ingenting.
3 Och om jag delade ut allt vad jag ägde
och om jag offrade min kropp till att brännas,
men inte hade kärlek,
så skulle jag ingenting vinna.

4 Kärleken är tålig och mild,
kärleken avundas inte,
den skryter inte,
den är inte uppblåst,
5 den uppför sig inte illa,
den söker inte sitt,
den brusar inte upp,
den tillräknar inte det onda.
6 Den gläder sig inte över orättfärdigheten
men har sin glädje i sanningen.
7 Den fördrar allting,
den tror allting,
den hoppas allting,
den uthärdar allting.
8 Kärleken upphör aldrig.
Men profetiorna skall upphöra
och tungomålstalen skall tystna
och kunskapen skall förgå.
9 Ty vi förstår till en del
och profeterar till en del,
10 men när det fullkomliga kommer,
skall det förgå som är till en del.

11 När jag var barn,
talade jag som ett barn,
tänkte jag som ett barn,
och förstod jag som ett barn.
Men sedan jag blivit man,
har jag lagt bort det barnsliga.
12 Nu ser vi en gåtfull spegelbild,
men då skall vi se ansikte mot ansikte.
Nu förstår jag endast till en del,
men då skall jag känna fullkomligt,
liksom jag själv har blivit fullkomligt känd.

13 Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre,
men störst av dem är kärleken


En av kärlekens bästa frukter är ödmjukhet. När Guds helige ande kommer till oss ger han oss ödmjukhet, övermänsklig, Gudomlig ödmjukhet. Be för kärlek och ödmjukhet. Det är väldigt viktiga saker att ha i sitt liv. För vad du än går igenom, hur mycket tok och smutskastning du än får ta på vägen så har du ödmjukhet och kärlek. Inte bara till Gud utan till alla människor. Det kommer göra allting lättare, inte bara lättare heller om vi väljer att tro apostlarna, som med glädje dog för Jesus.

Jesus sa så här om vad som är det viktigaste i livet här på jorden:

Matt 22:
37 Han svarade: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. 38 Detta är det största och främsta budet. 39 Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv. 40 På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.


På dessa TVÅ bud hänger HELA lagen och profeterna. Lagen och profeterna är skrivna i Gamla Testamentet. Guds tanke var att väcka kärlek med det som skrevs, vi i vårt mänskliga sinne, vår fallna natur. Vi som bara ser till Mig, mig, mig, vi, vi har missat kärleken. Låt oss igen få känna den över mänskliga kärleken och älska varandra. 
Jag missunnar ingen kärlek, inte en enda människa. Jag är inte här på jorden för att döma andra, jag är här för att älska och älskas.
Så, du får tro och tycka vad du vill om min tro, men jag ska be till den Gud som är sanningen att jag ska få hans kärlek och att jag ska få spegla den till dig, han älskar dig redan.
Om man läser Gamla Testamentet, lagen och profeterna med Kärlekens glasögon, ser det ur ett perspektiv att allting är gjort av kärlek. Då blir allting plötsligt mycket mer logiskt.

Jag är inte mer än människa, jag felar, jag syndar och jag handlar dumt ibland, mer än ibland, ganska ofta faktiskt. Men jag strävar efter att bli som Jesus. Vilken syn har du på Jesus? Vem var han? Var han kärleksfull? Har DU SJÄLV läst om Jesus?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar