torsdag 28 april 2011

Ack, denna dårskap!

Jag har ända sedan jag blev frälst konstant oroat mig över hur jag ska ta möten med vänner och bekanta, även familj. Hur ska jag kunna förklara denna dårskap?

1 kor 2:14:
En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt


Jag måste nog snart kapitulera, erkänna att jag inte har alla svar och bara utså skammen när man hånar mig för det jag tror på. Det oroar mig djupt, tanken på att människor har full frihet att vända mig ryggen i det här, säga upp all bekantskap med mig. 


Det leder mig till att känna, om man vågar utrycka sig så, medlidande med Gud, att vända ryggen till honom har vi människor blivit experter på och ingen skäms egentligen för det. För vi vet inte bättre, vi blundar för honom och ser allt som nämns om honom som dårskap. 


Det krävdes mirakel för mig, en liten knuff åt rätt håll, sedan mirakel, för att jag skulle öppna ögonen. Varför visade Gud sig för mig?
Jag kan inte minnas att jag var helt öppen i hjärtat, det måste ha varit han som drog i mig, han som ville ha mig. Då återstår frågan: Drar han i alla? är det så att alla nekar Gud medvetet? 
Efter att han uppenbarade paradiset för mig så kunde jag inte längre neka honom, finns det människor som avfärdar sådant för att bara vara nonsens? 


Gud har visat mig nåd och tålamod, jag hoppas (och ber!) att alla mina medmänniskor gör det samma.



3 kommentarer:

  1. Som du vet tror inte alla människor på jorden på samma gud. Du har full acceptans för ditt val av religion och livsstil. Men att bli ifrågasatt är något du måste lära dig att hantera, vi lever i en värld där många människor kan välja sitt eget liv och leverne och med det följer intressanta diskussioner och fördjupningar som i sin tur leder till, i det här fallet, att tro eller inte. Jag hoppas att jag får acceptans för det liv jag har valt. Jag har inte vänt DIG ryggen och kommer heller aldrig att göra det. Du är min bror och alltid välkommen till oss. Om du inte vill diskutera ditt religiösa val med oss kommer det heller ej att förekomma.
    Med en önskan om en fin vår och sommar!
    //Söstra di <3

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt inlägg! :) tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar dig också syster, vad du än tror på! Kärleken övervinner allt.

    SvaraRadera